نوع جدیدی از فیلم در سالهای اخیر در رده هنرهای سینمایی ظاهر شده است. ملت ما نیز دست به تولید فیلم های عروسکی زده است. با نگاهی به فیلم های عروسکی از منظر ویژگی های فرمی آنها، جای شک نیست که این سبک از فیلم، روزی رشد خواهد کرد و تبدیل به یک فرم هنری لذت بخش خواهد شد. اما نحوه به کارگیری این فرم، چگونگی به کارگیری نقاط قوت خاص این فرم برای ایجاد امکان ظهور جنبه های مستقل نمایش عروسکی، سزاوار تحقیق و بررسی بیشتر است.
فیلمهای عروسکی مانند دیگر اشکال آفرینش ادبی و هنری هستند: شیوه تفکر مشخصه آنها «تفکر تخیلی» است. با این حال، این بدان معنا نیست که هر شکل هنری که از تفکر تخیلی استفاده می کند دقیقاً با بقیه اشکال یکسان است.
در حوزه ادبیات و هنر، اگرچه موسیقی و نقاشی هر دو به شیوهای مشابه، تفکر خیالپردازی هستند، اما وقتی واقعیت را مشاهده میکنند و منعکس میکنند، هر کدام از قوانین و روشهای خاص خود استفاده میکنند و این دقیقاً ویژگیهای متمایز خودشان است. البته نمی توان فیلم های عروسکی را جدا از ویژگی های ذاتی آن ها مورد بحث قرار داد. از آنجایی که آنها فیلم هستند، اول از همه باید به ویژگی های متمایز فیلم پایبند باشند. مانند فیلمهای تخیلی لایو اکشن، فیلمهای عروسکی باید از تکنیکهای خاص تدوین برای بیان موضوع استفاده کنند. در عرض ده یا بیست دقیقه فیلم عروسکی باید هر چیزی را که باید بیان کند به پایان برساند. لازم است که جنبه های مهم را به طور شفاف و واضح به منصه ظهور برساند و از شر مسائل متفرقه و بی اهمیت خلاص شود. برای به تصویر کشیدن شخصیت ها به یک سری حرکات نیاز است. تکگوییهای طولانی و خستهکنندهای و «اجراهای داخلی» که دنبال کردن آنها دشوار است، نباید وجود داشته باشد.
علاوه بر این، [فیلمهای عروسکی] ویژگیهای خاص خود را نیز دارند، یعنی بیشتر ویژگیهای خاص هنرهای پلاستیکی را دارند یا شاید بهتر باشد بگوییم [فیلمهای عروسکی] در زمینه هنرهای پلاستیکی، [فیلمهای عروسکی] به کاریکاتور و مجسمهسازی نزدیکتر هستند. در عین حال، [فیلمهای عروسکی] باید از قوانین ترکیببندی و اصول رنگ که معمولاً در طراحی و نقاشی استفاده میشود، پیروی کنند. علاوه بر این، [فیلمهای عروسکی] در زمینه اجرا، برخی از ویژگیهای تئاتر عروسکی را در شیوههای خلاقانه خود به اشتراک میگذارند. یعنی حرکات شخصیتها در فیلمهای عروسکی باید طعم عروسکی را داشته باشد؛ نباید به صورت مکانیکی. حرکت انسان را تقلید کنید این بدان معنا نیست که حرکت عروسکی باید از ویژگی های متمایز حرکت انسان فاصله بگیرد تا شکلی غیرقابل درک از حرکت ایجاد کند. برعکس، [حرکت عروسکی] باید مناسب ترین هنر برای بیان حرکت انسان (حیوان) باشد. زیرا تنها زمانی که [یک انیماتور] مهمترین ویژگی های یک شخص را به تصویر می کشد، می توان شخصیت یک شخصیت را با حرکات بسیار کمی به تصویر کشید.6 حرکت عروسکی مشخصه باید آن حرکاتی را که بیشترین شخصیت را دارند از حرکت انسان انتزاع کرده و آنها را بیان کند. یک مجسمه خوب به وضوح ماهیت شخصیت کامل یک شخصیت را در یک حرکت بیان می کند. البته حرکت عروسکی علاوه بر به تصویر کشیدن ویژگیهای متمایز یک شخصیت، باید این ویژگیهای متمایز را از طریق اغراق به نمایش بگذارد. بدون اغراق، ویژگی های خاصی از حرکت عروسکی وجود نخواهد داشت. اما ویژگیهای خاص جنبش عروسکی به اغراق محدود نمیشود، زیرا هر شکل هنری درجه متفاوتی از اغراق را میطلبد. و اغراق در انیمیشن عروسکی باید بر پایه ای بنا شود که برای "طعم عروسک ها" مناسب باشد. بدون مزه عروسک ها، بدون توجه به مزه عروسک ها، هر چقدر هم که شخصیت شخصیت مورد تاکید قرار گیرد، لزوماً با ویژگی های خاص عروسک سازگار نخواهد بود...