اصول تهیه فیلم ها و نمایش های عروسکی: قسمت اول
شماره 1: چشم و خط چشم: ما از همان لحظات اولیه برای توجه به نگاه دیگران هماهنگ شدهایم و بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که خط چشم بین شخصیتها همیشه درست است، به خصوص در بازیهایی که ممکن است نیاز باشد خط چشم از زوایای مختلف بالا بماند.
شماره 2 تنفس: حتی زمانی که شخصیت در پسزمینه است و تمرکز صحنه روی آن نیست، مهم است که نشان داده شود که نفس میکشد و تنفسشان باید وضعیت عاطفی آن شخصیت را نشان دهد.
شماره 3 سکون: شخصیتها زمانی که سوژه دوربین نیستند (اما نفس میکشند) باید ثابت بمانند – از تمایل به «بهدست آوردن توجه مخاطب» با حرکت بیش از حد اجتناب کنید.
شماره 4 پاس دادن: وقتی می خواهید فوکوس را از یک شخصیت به شخصیت دیگر منتقل کنید این کار را با به حداقل رساندن حرکات حواس پرتی که ممکن است تمرکز را به سمت خود بکشاند، انجام دهید.
شماره 5 سرعت: عروسکها باید کمی کندتر از زندگی واقعی حرکت کنند تا به وضوح با ژست های خود، با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
… و در نهایت نکته مورد علاقه شخصی من:
شماره 6 لمس: لمس، به عنوان یک "پروتز احساسی" توصیف می شود که از طریق آن، مخاطب، تماس بین عروسک و صحنه را تجربه می کند و برای انیمیشن خوب نیز کاملا ضروری است. از طریق تماس با زمین است که وزن شخصیت را احساس می کنیم یا وقتی شخصیتی به دیگری مشت می زند، یا به آرامی دست شخصیت دیگری را لمس می کند، اگر درست انجام شود، می توانید آن را در بدن خود احساس کنید.
نویسنده عطیه فلاح شهیدی، تهیه کننده برنامه عروسکی کارا و کوشا